[Ben je hier toevallig beland en wil je de gratis cursus mediteren volgen? Meld je dan hier aan: dolly.nl/meditatie]

Nu je weet waarvoor je het doet en je verlangen naar bepaalde effecten van meditatie meer hebt op laten komen, is het tijd om te ontdekken hoe makkelijk en laagdrempelig mediteren kan zijn! In deze les leer je hoe je nu al kunt beginnen, gewoon in je eigen huiskamer (of slaapkamer, keuken, het bos, bad, trein of…).

Om mediteren hangt een enorme wierookwolk en dat vind ik heel jammer. Want hoewel wierook lekker is en ik ook niet vies ben van wat down to earth spiritualiteit zorgt het ervoor dat mensen die meditatie goed kunnen gebruiken er toch niet mee starten.

Of misschien ben je er wel mee gestart maar weer gestopt omdat het je juist onrustig maakt. In deze les leer ik je hoe je kunt mediteren op jouw manier en geef ik je mijn tips om zen te worden, gewoon in je eigen huiskamer. Of achter je bureau, in het bos, de trein of bad.

Tijd/duur: als je een nieuwe gewoonte wilt opbouwen is het eigenlijk helemaal niet slim om direct een grote stap te zetten. Als je begint met een half uur mediteren gaat in je brein een alarmsignaal af: ho stop, we willen helemaal niet veranderen! Door te beginnen met een hele kleine stap heeft je systeem niet door dat er nieuw gedrag is en kun je heel rustig opbouwen naar een beoefening die in je leven past en die je ook echt vol kunt houden.

Houding: kies een houding waarin je kunt ontspannen. De meeste meditatieleraren schrijven een rechte zittende houding voor. Maar misschien houd jij dit wel niet zo makkelijk vol. Dan kun je ook gaan liggen. Als je ligt, is er de uitdaging om wakker te blijven. Je lichaam is immers gewend om te slapen in deze houding. Omdat je start met een paar minuten mediteren, kun je jezelf er gemakkelijk in trainen om wakker te zijn in de liggende positie. Je kunt ook wandelend mediteren. In eerste instantie raad ik je aan zittend of liggend te mediteren omdat je dan kunt leren wat het inhoudt. Als je direct gaat wandelen is het moeilijk om de aandacht echt naar binnen te richten.

Activiteit: mediteren is niks meer of minder dan in stilte je aandacht richten op wat er in jou gebeurt en beweegt. In de begeleide meditatie zal ik je met mijn stem begeleiden zodat je dit kunt ervaren. In mijn meditaties zal ik je ook actief begeleiden naar plekken in jezelf waar je niet zo snel uit jezelf heen gaat of gevoelens die je liever vermijdt of onderdrukt. Door hier aandacht aan te besteden, leer je jezelf beter kennen, word je vrijer in je gedrag en kun je angsten loslaten. Ik ga hier in les 3 verder op in.

Een paar hardnekkige misverstanden ontzenuwd:

– Wanneer je mediteert, moet je je gedachten stoppen.
Je gedachten kun je absoluut niet stoppen. Gelukkig is dat ook helemaal niet nodig. Tijdens het mediteren observeer je je gedachten. Je erkent ze waardoor je rustiger wordt en steeds meer ruimte ervaart tussen jezelf en je gedachten.

– Je mag niet bewegen tijdens een meditatie.
Doet je been pijn? Dan mag je die best even bewegen. Staat de postbode voor de deur en wil je het pakje graag aanpakken, die keuze mag je heus maken. Daarna kun je weer verder gaan.

– Je moet minimaal een half uur stilzitten.
Begin klein en kijk tot hoe lang je het uit wilt bouwen. Het is zelfs heel belangrijk om heel klein te beginnen. Te grote veranderingen zorgen voor stress in je systeem en een alarmsignaal in je hersenen. Daardoor verval je snel weer in veilig oud gedrag. Bouw het daarom absurd langzaam op.

– Mantra’s, chakra’s en wierook zijn essentieel.
Er zijn heel veel fijne spirituele oefeningen maar ze zijn niet noodzakelijk voor een effectieve meditatie-beoefening. Vaak zie ik dat mensen steeds meer open staan voor de spirituele dimensie als ze meer mediteren maar dat is absoluut geen must. Kijk gewoon wat er gebeurt als je meer aandacht besteedt aan jezelf en alle gevoelens, sensaties en gedachten die er in jou omgaan.

– In meditaties heb je bizarre ervaringen en treed je uit jezelf.
Je wordt je je juist bewuster van jezelf en je voelt je vaak steviger in je schoenen staan. Sommige mensen hebben heel spirituele ervaringen tijdens het mediteren maar dat is geen doel op zich.

In de begeleide meditatie van vandaag ga je mediteren op jouw manier. Het maakt niet uit of je veel denkt, of je beweegt of je loopt of stil zit. Kijk gewoon eens of je 5 minuten je aandacht naar binnen kunt richten in plaats van naar buiten en zie wat er gebeurt.

Als je begint met mediteren kan je eerst te maken krijgen met onrust en spanning. Terwijl je juist begon om meer rust te krijgen! Soms dien je eerst om te leren gaan met de stilte en wat emoties te verwerken. Hoe je dat aanpakt, leer ik je in de volgende les.